Välj en sida
yoga
yoga

Yoga

Det är inte ovanligt att höra meningen ”Jag är inte så vig, så jag kan ju inte yoga”. Men det är inte sant. Alla kan yoga. Det handlar om att börja lugnt och efter sina egna förutsättningar. Som nybörjare handlar det om att göra det som känns rätt i stunden och vad som får just dig att känna ett inre lugn. Det kan vara bra att försöka få in en rutin i sin yoga-utövning. Att yoga 10 minuter varje dag kan vara mycket bättre än att köra långa pass en eller två gånger i veckan. Vi kommer här att gå igenom olika övningar samt tips för att hitta ett inre lugn.

Uppåtgående hunden

Lägg dig på mage och ha vristerna riktade bakåt och mot underlaget. Pressa upp överkroppen med hjälp av armarna och dra huvudet bakåt så att du kan blicka uppåt. I slutpositionen så är det endast händerna och fötterna som ska röra underlaget.

 

 

yoga
yoga

Nedåtgående hunden

Ställ dig axelbrett med båda fötterna. Böj dig sedan framåt med överkroppen och ta i med händerna i golvet. Räta upp benen så att de är helt raka. Försök att ha armarna cirka en meter framför dig men det som är viktigt att tänka på är att både benen och ryggen skall vara raka. Försök att hålla nere hälarna i marken och slappna av i nacken.

Stolens position

1. Stå med fötterna höftbrett isär. Spreta sedan på tårna.
2. Andas in och svep armarna upp över huvudet med handflatorna mot varandra.
3. Andas ut och böj på dina knän, som att du sätter dig på en stol. Lägg vikten bak i hälarna och för rumpan bakåt. Försök komma djupt ner. En riktlinje är att ha låren parallella med marken.
4. Försiktigt aktiverar du din core och rota svansbenet ner mot marken så att du får en lång ryggrad. Slappna sedan av i axlarna.
5. Stannai position i minst fem djupa andetag.
6.  Sträck försiktigt på benen för att komma ur positionen och kom ner med armarna på en utandning.