Välj en sida
Psykisk häsla
Träning psykisk hälsa

Psykisk hälsa

Psykisk ohälsa är något som bara ökar i dagens samhälle. Undersökningar visar att allt yngre barn upplerver att de mår psykiskt dåligt viket naturligtvis är mycket oroande. Det är ett väldigt viktigt ämne som behöver lysas upp i dagens samhällsdebatt men vi ska inte prata om ohälsa här utan vi vill ägna denna sidan åt psykisk hälsa. Vi vet och förstår att psykisk hälsa är högst individuellt och att alla har olika förutsättningar. Det som fungerar för en person behöver verkligen inte fungera för en annan. Det är mycket viktigt att komma ihåg. Här kommer vi att gå igenom saker som får oss att må bra och förhoppningsvis kan det även fungera för några av er där ute. Mot ett Sverige med mindre stress och bättre psykisk hälsa!

Meditation

Vi vet att meditation är ett vanligt tips och att vissa anser att det är hokus pokus. Många säger att man inte har tid men det är just där felet ligger. Man behöver inte sitta och meditera i 30 minuter utan börja med 5 minuter och känn efter själv hur länge du vill sitta. Man behöver inte heller sitta i massa konstiga ställningar eller humma för sig själv. Ett tips är att sätta sig i ett rum där det är ganska ljudisolerat och gärna släcka ljuset. Man vill ha så lite stimulans som möjligt utifrån. Sätt er sedan på golvet, andas lugnt och koncentrera er på andningen. Ett till tips är att räkna varje djupt andetag tills man kommer till 100. Kommer man av sig i räkningen så börjar man om från 0. Detta gör att man känner sig mer fokuserad och får mer energi.

Yoga psykisk hälsa
Löpträning för psykisk hälsa

Löpträning för psykisk hälsa

Löpträning är något som inte faller alla i smaken men för oss har det gjort en stor skilland i vår vardag när det kommer till psykisk hälsa. Samma sak gäller här som med all träning. Man skall inte gå ut för hårt för då tappar man snabbt motivationen. Börja i din egen takt. All träning är bra träning. Börja med att småjogga en kilometer och sedan gå om man inte orkar mer. Efter hand kommer man känna att man orkar mer men man ska inte stressa. Genom att löpträna så tränar man inte bara kroppen, man tränar även hjärnan. Med bättre kondition kommer du känna att du orkar mer i vardagen och du får mer energi. Detta hoppas vi ska leda till bättre psykisk hälsa för allt fler svenskar.

Intervallträning

Enligt en studie så kan intervallträning göra dig yngre. Så vill du må bättre och leva längre så bör du fundera på att träna intervaller. Enligt studien så bromsar intervallträning de negativa effekterna i kroppen som kommer på ålderns höst. Intervaller handlar om att du skiftar i hastighet när du springer. Exempelvis att du springer i full fart i 20 sekunder för att sedan jogga i 60 sekunder. Vi kan verkligen rekommendera de nya GPS-klockorna som finns på marknaden idag. De är pålitliga både när det kommer till tidtagning samt distans. Vill ni läsa mer om klockor så kan ni gå in på klockmärken.se. Har man ingen träningsklocka så kan man springa full fart mellan en lyktstolpe till den andra och sedan gå mellan nästa par lyktstolpar. Intervaller kan även förbättre kroppens insulinkänslighet vilket gör att risken för diabetes minskar.

Intervallträning psykisk hälsa